onsdag 18 januari 2012

2012-01-18

Dagen idag har gått i full fart - den oxå! Jag har pluggat, fixat son till och från simskola, gjort "jobbsaker", planerat kommande kalas, och så har jag bakat lite...
Frallor behövs på lördagskalaset så de fixade jag och twinsen ihop medan pappan var med den något äldre på innebandy. Härligt med hjälpsamma småttingar! ;) Mycket viktigt att båda får göra lika mycket av typ lika saker... De blev iaf väldigt nöjda över sina bullar, och smakade gott gjorde de oxå när vi provsmakade.




Mitt i allt (!) rasade en sirapsflaska ur skafferiet och landade olyckligtvis på en kant (!), vilket resulterade i att hela botten sprack... Mycket sirap på golvet och på damsugarslangen (som låg under) kan jag lova! Efter lite pysslande så var allt upptorkat och jag kom på idén att fixa till några sirapskakor oxå. Hittade det här receptet och det blev så bra så att jag delar med mej på direkten! :)

CHOKLADSIRAPSKAKOR ca 40 st

200g smör
1½ dl strösocker
1 msk sirap
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
100 g mörk blockchoklad (jag tog ljus pga min man! :))
'
Rör smör, socker och sirap vitt och pösigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl och rör ner mjölblandningen i smöret. Arbeta ihop till en smidig deg. Dela degen i fyra längder.

Rulla ut till fyra lika långa längder och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta ut längderna något, gärna med en gaffel, och grädda dem i 175 grader i en kvart. Låt längderna svalna något och skär dem sedan i sneda bitar.
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar