torsdag 29 september 2011

Återvinning och nytt!

I skolan pratar vi om återvinning med vissa årskurser... Tanken var (är!!) att de ska få ta med sig olika textilier hemifrån och göra något helt annat av det - till sej själva om de så vill. Vi har oxå sänt ut vissa "signaler" till lärarna på skolan om att även de kan få lämna kläder, gardiner, dukar, tyger mm till oss. Vi har så smått kommit igång, men tanken är att detta ska kunna bli något som vi kan fortsätta arbeta med - för allas vår skull!!!

I morse sydde jag ihop den här saken (!) för att visa hur man kan göra. Det är en gammal skjorta där de fungerande tryckknapparna fått fortsätta sin uppgift på denna lilla "väska". Siden?tyg från min vän (brudklänning?) sattes samman med skjortans rutiga tyg och ett svart som jag hade hemma. Det svarta blev både foder och lite dekor längst upp. Sydde grova sömmar på maskinen i ett obestämt rutmönster här och där - dels för att sammanfoga foder och rutigt tyg, men oxå för att det blev så snyggt!!! Här på fotot ser ni en liten del av den...

Nu ikväll fixade jag ihop den här lilla mininecessären... Det är mammas gamla lakan med rosa liljor som fått en rosa dragkedja samt en grön liten flärp att hänga upp den på.


Även lite nyheter blev till nu ikväll medan barnen lungt kollat på Bollibompa - napphållare! Några har frågat om jag inte kan fixa några som inte alla har!, och här är nu de allra första...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar