måndag 6 december 2010

Tovning

I lördags kom min pluggkompis J hit till mej för att vi skulle försöka oss på att tova tillsammans. Ull i alla tänkbara härliga färger var införskaffade och eftersom varken J eller jag har så mycket erfarenhet av att våttova, så tänkte vi att det var smart att göra det tillsammans... Eftersom jag har många extra små hjälpsamma händer (!) här hemma, så tog vi tacksamt emot min gullemammas erbjudande om att få vara där och tova.
Att tova är nu då en av de skoluppgifterna vi har, och det vi ska ha med oss och "tenta av" v 2 är: en platt tovad sak där vi "målat" med färger i olika färgackord samt en handdocka. Vi startade med plattan...
Tanken var att det skulle bli ett sittunderlag så att plattan kom till användning och inte bara blev lagd i ett skåp. Formen skulle bli rund eftersom vi redan testat att göra en fyrkantig på skolan. Den slutliga storleken blev något för stor för min rumpa (!!), men rund blev den iaf... Klart nöjd med kanterna och formen! :)
Handdockan påbörjades och det var ett ofantligt funderande och klurande innan vi kommit fram till hur man skulle klippa till alla former och hur de skulle läggas inuti för att inte dockan skulle "klibba ihop". Tanken var att det skulle bli en grytvante så att även den kunde användas till nått sen, och det blev det faktiskt!!
Själva vanten är klar och den blev liksom vad den själv ville bli...- en drakfisk!!! :) Det fattas ögon, men sen så... Jag hann även med några små underlägg samt början till pulsvärmare. Ska se om jag kan fixa några foton på det sen så ni får se. Klart jobbigt är det iaf att tova, och det känns inte riktigt som om det kommer bli en av mina favvohobbies direkt! Måste medge att jag fått stor beundran för de som tovar... Alla priser för tovade saker är helt klart värda sitt pris!!! ;)

1 kommentar:

  1. Hej vännen!

    Vad kul det ska bli att se foto på dina alster...

    Hoppas vi hinner ses på jullovet.

    Kram

    SvaraRadera