måndag 28 mars 2011

After eight muffins

Jag blev sugen på nått till ef m´s kaffet, och fixade i all hast ihop dessa AFTER EIGHT MUFFINS...


6-8 portioner
Stora formar, 6 st/plåt

2 ägg
2 dl strösocker
100 g smält smör
2 dl gräddfil eller yoghurt naturell
4-5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vanilinsocker
4 msk kakao
6-8 st chokladmintplattor, After Eight eller likvärdig choklad
Vispa ägg och socker pösigt. Rör sedan försiktigt ned margarin och gräddfil/yoghurt. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål, sikta gärna. Blanda sedan smeten och de torra ingredienserna till en jämn smet. Skeda upp smet till 3/4 och stick en mintplatta i varje form, dock ej för djupt då chokladen annars fastnar i botten av formen. Grädda i 225°C ca 15-20 minuter.

Tips: Passar utmärkt i ljus (sockerkaksmet) muffinssmet också.

Jag använde mig av creme fraiche vilket fanns hemma och hade inte mer än 10-15 min...

2 kommentarer:

  1. och då blir man ju genast nyfiken på vad resultatet blev? Blev det någon skillnad i smak gräddfil/creme fraiche? och hur blev konsistensen om du halverade gräddningstiden?

    SvaraRadera
  2. Resultatet blev kanongott!!! :)
    Om det blir nån skillnad vet jag inte än - måste pröva originalreceptet först!, men surt som surt tänkte jag...
    Konsistensen blev lite torrt, så hur det skulle blivit med fler minuter vågar jag inte testa... Inte så kladdiga som vissa muffins blir. Säkert urgoda med en liten gräddklick o ev nått hallon... :)

    SvaraRadera