onsdag 3 augusti 2011

Bästkusten!?

Igår kom vi hem efter ännu en vända på västkusten, den sk "bästkusten"... Om detta påstående stämmer lämnar jag osagt tills nästa år då vi nog tar o testar den sidan! :) Ljuvligt har vi iaf haft det, och igår när vi åkte hem tänkte jag på hur bra vi egentligen bor som kan välja kust bara sådär och ha behagligt avstånd till vilken som... Inte illa! :)

Vi (eller rättare sagt jag!) packade husbilen och så drog vi iväg i lördags morse med destination Marstrand strax norr om Göteborg, som första mål. I Marstrand var det fästningsspelen på Carlstens fästning som lockade, och vännerna (o framförallt moster Linda!!) som för 7:e året i rad gästspelar på denna tillställning. Att hitta en parkeringsplats på denna överfulla plats var svårt med en vanlig bil, och med husbil verkade det nästan helt omöjligt... Vi hittade dock en liten avskild gata med en liten gräsplätt som vi ställde bilen på - och det gick bra utan böteslapp! :)
För att komma över till fästningen måste man åka båt, och det gjorde vi tillsammans med massa andra semesterglada människor av alla de slag.


Kullerstensgatan upp mot fästningen...


Väl uppe - genom det här "hålet" går man in i borgen...


Den vackra utsikten in mot fastlandet.


Helt otroligt hur de lyckades bygga nått sånt här egentligen... Inte utan att man blir impad!!


Vackra moster Linda med sin blockflöjt! :)


Borggården där det bangades en hel massa under uppvisningen. Alldeles för mycket enligt lille A som fick försvinna lite med pappa och moster Linda (som kände till bra gömställen!)


 Några av kavalleristerna väntandes på sin tur att ge sig in på borggården.
En "Pippihäst" hade de oxå till barnens förtjusning! ;)


 Moster Linda jagar tvillingar som smitit in i prång...
Härligt med extrahjälp en sån här dag med massa folk!!!


Bödeln (Hugo) med massa händer och fötter i sin korg, tillsammans med vackra Linda.
Erkänner så här i smyg (!) att han är jättesnygg i vanliga fall... ;D


Även jag och A lyckades hamna på ett kort (lite iaf! ;))... Fotograf: V


Rundvandringen avslutades i kyrkan som är nere i en sval källare, där musorna stod för förstaklassig underhållning! Fantastisk akutstik, samspelta stämmor och härligt låtval gjorde att man kunde lyssnat bra mycket längre än de höll på... Som avslutning körde de lite "surprise" för min/vår del och kallade oss speciella och tilldelade en låt till oss... :) Mycket uppskattat och överrraskande. Kommer minnas med glädje och lycka länge länge... Rätt roligt med alla andras blickar som vändes mot oss där de verkade förvänta sig några riktiga kändisar... ;D

TACK söta Linda, Lisa, Sofia och Maria... Love you!!


Drog så vidare mot Varberg och Getterön där vi bokat campingplats. En kvällspromenix för att kolla läget var ett "måste"... Här är en av stränderna som ön stoltserar med!


Dag 1 på plats fick startas med en båttur in till Varberg och letande av bikini till modern som glömt sin hemma!!! Ja... och hur kul är det på en skala att panikköpa bikini med fem herrar i släptåg tror ni?! Mitt i provhytten gapar Hj till att båten går om 7 minuter!!! Oki - jag tar den svartvita då... D betalar och vi springer ut mot gatan där det ösregnar!, och jag menar ösregnar!! In i gallerian i strålande solsken och medan jag provade (vilket inte alls tog lång tid med dessa följeslagare) vände det till ösregn. Mitt i detta upptäckte vi att Hj fattat fel va gällde båttiden... "Heltimme" är inte samma sak som om en timme! Nu vet han det! Helt plötsligt var det 25 min kvar innan båten gick, och tanken att sitta ute i ösregn lockade inte (se ovan - V på vägen till Varberg) så det blev lunch på en kinarestaurang medan regnet drog över. Inte helt restaurangvett i tvillingarna än, men vi blev mätta... ;)


 Vattenlek är härligt... Alla ville inte vara med på bild, men här är det iaf M och A som simmar! :)



Avslutar med alla mina söner på en och samma bild... :)

3 kommentarer:

  1. Tvärflöjt? ser mer ut som Altflöjt hihihi, om jag ska vara petig

    SvaraRadera
  2. jag undrar också över flöjten.. så såg inte min tvärflöjt ut..

    Ser ut som om ni haft det riktigt bra. Skönt med små utflykter.

    SvaraRadera
  3. Nu är det ändrat! I stundens kaos blev det totalfel... Som musiklärardotter har jag helt klart för mej vad som är vad, så jag vet inte vad som hände!! ;D

    //Jea

    SvaraRadera