tisdag 10 maj 2011

Sydag

Pigga och glada barn startade dagen och efter att de hamnat på förskolan, jag pratat lite jobb med en dam (!) och handlat resårtråd satte min dag igång. Först på schemat var att göra klart en klänning jag sist (jag hade "sydag") sydde fast en dragkedja på. Sidosömmar och axelsömmar syddes klart och sedan var det dax för provning nummer 1!!! Gick tämligen bra ända tills jag drog upp det sista på dragkedjan och plötsligt stod med "flärpen" i handen... *suck* Glömde att det inte fanns nått stopp ditsytt än = kört!! Slängde undan klänningen och tog fram min "clownblus" för att försöka fixa den så den kan anses färdig. Min tanke var att på ett plagg få med en hel massa olika uppgifter så att jag kan pricka av dom från min måstelista. Jag kan tala om att det inte är ett plagg jag kommer använda, men det är iaf helt figursytt efter mej och min överdel vilket var en av uppgifterna... ;)
Clownblusens "innehåll":
* revär
* manchetter
* knapphål
* isydd ärm
* dragkedja
* div intagningar
* "krage"

Vad gällde den inhandlade resårtråden så var min tanke att pröva på att sy smock. Smocken tänkte jag sen skulle bli överdel på en slags byxdress som jag klurar lite på... Jag har ett superhärligt tyg med flamingos och det ville jag använda mej av. Hittade en smart sida på nätet som visade hur man skulle göra - linda resårtråden utdragen på spolen till undertråden och sen sy raksöm som vanligt! Det lät ju  hur smidigt som helst, eller hur!? Tja... Några "omsyningar" blev det, men nu känns det rätt klart. Ja, klart med smock´et, inte plagget! Få se om jag kan få till det hela nästa "sydag" och sen visa några bilder...
Det blev en lång sydag idag tack vare min söta svägerska som hämtade alla tre småttingarna på förskolan och tog med dom till stallet för att titta (rida) på hästarna... Lite surt bara att ha tillbringat den här soliga och varma dagen inomhus! Särskilt som det sägs att regn är på väg...

1 kommentar:

  1. Det låter spännande :)
    Jag ser fram emot bilder på slutresultatet :)

    SvaraRadera