torsdag 19 maj 2011

To do smock!

Anna... Det här är speciellt för dej! ;) (och er andra om ni oxå är intresserade förstås...) Så här sydde jag min smock!

* Snurra resårtråd hårt på underspolen och sätt i den som vanligt i maskinen.
* Använd dig av raksöm och sy först en rad med vikt tyg (gärna pressat innan!). Denna första rad är sedan utgångspunkten för följande rader som du syr ca 1,5 cm nedanför den första.
På fotot här nedan är första raden sydd och nästa påbörjad
* Det gäller att hålla tyget utdraget så att resårtråden är det som får tyget att dra ihop sig.


Här syns baksidan där resårtråden syns... Rad efter rad ska sen på detta sätt sys dit tills du fått så pass bred smock som du vill ha!


Liiiiite snett blev det  allt om man ser till tyget som är "kvar", men på själva smocken syns det inte alls utan det har dragit ihop sej. När det är påsytt syns inte heller något. Numera sitter det fast på något som ska komma att bli en klänning, men den visas inte än eftersom den inte är klar...


Den lilla rutan på min symaskin visade tecken på orkeslöshet under syendets gång, men kul var det! :)








8 kommentarer:

  1. Men du är ju för gullig !! <3

    Vad är det för resårtråd?
    Någon speciell tjocklek eller finns det bara en sort?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag köpte min hos Mimmi och där fanns bara en sort. vit eller svart! En supertunn finns oxå, men den är till stickning om man vill ha lite resår instickat i t ex en mudd...

    SvaraRadera
  3. Så bra =)
    jag funderar på o köpa något mönster och testa =)

    Har en till fundering...
    Underspolar, är det olika till alla maskiner eller är det universal? Och vart köper jag det? Jag har bara EN !

    SvaraRadera
  4. Till smock behöver du inget mönster... Ta knappt din omkrets gånger dubbelt så brukar det bli lagom när det "krympt". Testa ifs hellre lite mer än för lite för det går ju lätt att ta in. Vill du ha en kjol på så ta din bredaste del (!) och sen syr du ihop det hela! :)
    Underspolar finns olika till olika maskiner ja! Vad har du för maskin? Mer än en behöver du - helt klart! Är maskinen av äldre modell så är det möjligt att det är samma, och att jag t o m har nån över! ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har en symaskin köpt hos "tysken" - brother heter den...
    Undrar vart man kan hitta spolar till den :S

    Jag tänkte köpa ett mönster på en tunika/klänning, får se om jag vågar, de va nog inte helt lätt att sy...

    Jag har nån klänning med smock här hemma som jag tänkte jag skulle måtta på :)

    SvaraRadera
  6. Klart du vågar Anna!!! Är bara smocken gjord så kör du bara ihop den emd en stor tub (nederdelen) som du sätter på och som blir själva klänningen... :)
    Du kan väl visa en spole nån gång så får vi se... Har den några markeringar/bokstäver el är den helt "slät"?

    SvaraRadera
  7. Den är helt slät men det är små hål på den, jag har skickat ner min lilla mamma till PFAFF i jönköping, det va tydligen samma modell som till en husqvarna emerald så det hade de hemma.
    Så snart har jag spolar! Men tack för tanken!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. När du dyr din smock - behöver du dra i trådarna efter hela den sydda sträckan för att få rynkorna eller blir det rynkigt automatiskt under tiden du syr? Jag har försökt sy smock på detta sätt, men får dra i trådarna för att få några rynkor, vilket i sin tur leder till att tråden går av allt dragande. Har du några tips på vad jag kan göra för att lyckas bättre?

    SvaraRadera