söndag 15 maj 2011

v 19

Min första jobbarvecka som textillärare med tillhörande helg börjar gå mot sin ända! Har haft en fin, om än emellanåt hetsig och fullspäckad vecka. Jag har en hel massa nya elever att lära känna både till namn och sätt, en ny sal med symaskiner och material som jag "bör" känna till, men det känns bra så här långt! :) Jag måste bara få citera en textilvän (om hon nu ser detta och tar illa upp lovar jag att ta bort det illa kvickt - ok?!):

Jag läste på lärarutbildningen i 4,5 år och inte någonstans stod det vad mina
egentliga arbetsuppgifter skulle bli.
Såhär borde det stå intill allt det där om att undervisa i ett ämne man brinner för:
Om du avser att hela tiden vilja försvara ditt yrke,
om du brinner för barnuppfostran,
älskar att dokumentera det du gör (eller det andra gör)
och gillar att medla så ska du söka in till lärarutbildningen!

Det stämmer så bra! Blev nästan full i skratt när jag tänkte på hur jag skulle kunna förklara för "nån" om hur mina dagar (oftast) är... Man står över/bredvid en elev och försöker hjälpa till med den elevens "problem" medan en hel skock andra skriker frågor som de snabbt vill ha svar på och ytterligare en, två eller tre stycken trycker sina arbeten under mitt ansikte och frågar vad de ska göra och hur! Mitt i allt försöker nån sig på att lösa sitt problem själv varvid jag har lite efterarbete med det som ev gick åt skogen med lösningen... :) Ja, så får jag väl inte glömma de som inte sitter still utan springer runt, de som inte vill..., och tja - ska "uppfostras"!
Ja, jag älskar det här!!! :D Det är ljuvligt... Spännande dagar fulla av unga människor som i olika grad gillar det jag älskar - textilslöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar